Nutzerkonto

© Mathias Bothor

To lay a hand on the shoulder of ­future victims…

Donatien Grau, Pierre Guyotat

Conversation

Übersetzt von Pedro Rodriguez

Donatien Grau: I have a sense that, in your recent work, the question of humanity has become more and more explicit. There has been a series of titles—Humains par hasard [Humans by chance, 2016], Joyeux animaux de la misère [Joyous Animals of Misery, 2014], Par la main dans les Enfers [By the Hand into the Hades, 2016]—that echo one another and call our humanity into question. Where do you stand these days on this question?


Pierre Guyotat: I’ve always dealt with that question. It’s nothing new, and it necessarily lies at the core of every work of art. To begin with, we have to decide what we mean by humanity. Do we mean humanity in the sense of humane sentiment? Do we mean the current mass of humanity, or evolution, or humanity with respect to a divinity? Or, especially, humanity versus inhumanity?

For years during my youth, when I was about thirty, I did indeed wittingly focus on humanity’s material aspect, its organic aspect—my psychoanalytic period. I was wary of all metaphysics, all psychology. For me at that time humanity was reduced so specifically to its bodily expression that things always came to a sort of burst. Every body bursting, every body exploding, as at the end of Eden, Eden, Eden, in 1970… Now is when I’m realizing this. When I do a reading of that book, especially of the end, I realize that it wasn’t just bodies exploding into scattering body parts out of sexual need. It was also that particular notion of exclusive corporeity, of corporality, coming into play.

For a long, long time I was “the body writer,” and I still am, alas. There’s still some body left. There’s still a bit of body, so there’s already an explosion from that. Philippe Sollers’s preface to Eden, Eden, Eden hints at the explosive side. Later it was language that exploded. It was absolute writing [l’écriture absolue], the horizontal act, what in the early 1970s I called the basic text, that exploded into voices. It was voices—in Prostitution, in 1975—that very quickly came to convey the explosion, that came to speak in lieu of the exploded body, of the exploded material body, or materialist body. It was, I think, the impossibility of going any further… In the end it’s the voice that conveys the description, the story, the statement, even if the voice is dispersed, or itself...

In the recent work of Pierre Guyotat, the question of humanity has become more and more explicit. There has been a series of titles—Humains par hasard [Humans by chance, 2016], Joyeux animaux de la misère [Joyous Animals of Misery, 2014], Par la main dans les Enfers [By the Hand into the Hades, 2016]—that echo one another and call our humanity into question. Donatien Grau is asking Pierre Guyotat where he stands these days on this question.

Meine Sprache
Deutsch

Aktuell ausgewählte Inhalte
Deutsch, Englisch, Französisch

Donatien Grau

ist Autor mehrerer Bücher. Er hat gemeinsam mit der Galerie Azzedine Alaïa die Ausstellung Pierre Guyotat, la matière de nos oeuvre (April–Juni 2016) realisiert und ist Herausgeber einer Pierre Guyotat gewidmeten Sonderausgabe von Critique (2016). Im Oktober 2016 erschien ein Buch mit Gesprächen zwischen Pierre Guyotat und Donatien Grau unter dem Titel Humains par Hasard.
Pierre Guyotat

Pierre Guyotat

gilt als einer der bedeutendsten Avantgardisten und Erneuerer der französischen Literatur. Seit früher Jugend schriftstellerisch tätig, veröffentlichte er 1961 seinen ersten Roman »Sur un cheval«. Im gleichen Jahr wurde er in den Krieg nach Algerien einberufen, wo er 1962 wegen Aufrufs zur Desertion und der Verbreitung verbotener Schriften in Haft kam. Mit seinen beiden Werken »Grabmal für fünfhunderttausend Soldaten« und »Eden Eden Eden«, das eine scharfe Kontroverse auslöste und jahrelanger Zensur anheim fiel, wurde er einem breiten Publikum bekannt. Nachdem sein von radikalem Formwillen geprägtes Schreiben durch eine mehrjährige psychiatrische Krise abrupt unterbrochen wurde, fand er 2006 mit dem diese Zeit verarbeitenden Werk »Coma« zurück in die Öffentlichkeit. Seine zahlreichen seither erschienenen Werke zeugen von großem Stilreichtum und unermüdlicher Arbeit an der Literatur.

Weitere Texte von Pierre Guyotat bei DIAPHANES