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Michael F. Zimmermann: Introduction
Introduction
(S. 11 – 40)

Michael F. Zimmermann

Introduction

PDF, 30 Seiten

  • Wissenschaftsgeschichte
  • Physiologie
  • Blick

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Deutsch

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Michael F. Zimmermann

studierte Kunstgeschichte, Philosophie und Geschichte in Köln, Rom und Paris. 1985–1990 war er wissenschaftlicher Assistent an der FU Berlin und 1990–91 am deutschen Kunsthistorischen Institut in Florenz, von 1991 bis 2002 Zweiter Direktor am Zentralinstitut für Kunstgeschichte in München und 2002–2004 ordentlicher Professor für Kunstgeschichte der Neuzeit und der Gegenwart an der Université de Lausanne. Seither ist er Lehrstuhlinhaber für Kunstgeschichte der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt. Seine Forschungsschwerpunkte sind die Bildkünste des 19. und 20. Jahrhunderts, die Fachgeschichte und Kunstphilosophie.

Gernot Müller (Hg.), Christian Sauer (Hg.), ...: Dialogical Imaginations
Weitere Texte von Michael F. Zimmermann bei DIAPHANES
Michael F. Zimmermann (Hg.): Vision in Motion

Vision is not mere registration of what enters, via the gateway of our eyes, from the outside world into our inner consciousness. Understanding the act of seeing as mirroring the outside world in mental images overlooks its temporal aspect. From Berkeley to Helmholtz, from Goethe to Cézanne, new discourses based on the physiology of the sense organs lead to new conceptions of vision not only conceived of as a mental process, but as a cognitive activity. Even before Freud interpreted dreams, seeing was conceived of as accompanying our life even when we sleep. However, to understand even the stream of the sensations, we have to configure them in pictures. Since the 19th century, the media reflect about the confrontation of seeing as a diachronic activity and of perception as coded in synchronic images. The contributions to the volume investigate the opposition of the stream of sensations and the configuration of time – from early illustrations of plants to the avant-gardes, from gesture to cinema, from decapitation to dance, from David Hume to Bergson and Deleuze. The main objective is a critical examination of images rendering vision in motion, without reducing them to the temporality of narrative.

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